HET GEHEIM VAN EEN GOEDE MAILING
Waarom lees je de ene mailing die je ontvangt wel en waarom druk je direct op delete bij een andere mailing die je ontvangt?
Scannen van digitale post
We krijgen dagelijks tientallen commerciële mailingen van bedrijven die je gevraagd of ongevraagd op de maillijst hebben gezet. Wellicht heb je bij outlook al bij een aantal ingesteld dat ze rechtstreeks je prullenbak ingaan of je drukt bij ontvangst snel op de deleteknop. Wist je dat slechts ca 20% van de mails gelezen wordt?! Toch zijn er ook een heel aantal mails die je ontvangt, waarbij je er toch een blik overheen werpt of die je zelfs wilt bewaren. We zijn inmiddels super getraind in het scannen van de digitale post. En een beslissing om de mail weg te gooien is snel gemaakt. En toch zijn er mails die jouw aandacht krijgen.
Lelijke designs en groot logo van het gratis mailprogramma
Maak eens een optelsom van alle mails die je laat schieten, ze passen niet in dit lijstje. En toch zijn hele volksstammen druk bezig jou de hele dag vol te gooien met informatie waar je niet op zit te wachten. Je worstelt je door lelijke designs, hele verhalen over hoe geweldig het bedrijf is en als klap op de vuurpijl is het ook nog eens lekker cheap gemaakt in een gratis programma van Mailchimp, Laposta, of iets anders. Want er prijkt een groot logo onderaan de mail. Met een druk op de knop kun je in één keer duizenden ontvangers bereiken. Hoppa, denkt de ontvanger! We zijn weer lekker commercieel aan het plussen, want iedereen weet nu hoe goed ik ben!
Fout!
De irritatie van dit soort mails is hoog en het rendement laag. Maar ach de kosten vallen daarentegen ook wel weer mee. Maar mensen dit moet je niet willen! Dus aan de slag! Want misschien stuur je zelf ook wel dit soort mails naar je klanten en dat is iets om over na te denken. Want uiteindelijk kost het ook weer tijd om deze mailingen te maken, je doet toch je uiterste best om het zo goed mogelijk te doen en dan heeft het alsnog het omgekeerde effect. Dat moet je niet willen! Dus denk daarom heel goed na wat je gaat zenden en voorkom dat het eenrichtingsverkeer wordt.
De beste mails
Eigenlijk gaat het erom dat je gaat werken aan je relatie en nadenken waar je de ontvanger blij mee kan maken. Uiteindelijk wil je dat ze niet kunnen wachten tot je de volgende mail weer gaat sturen, toch?
Het toverwoord is ‘relevantie en persoonlijk’. Als jouw mailing daaraan voldoet, dan ben je echt king!
Tips voor het beste resultaat:
- Gebruik pakkende titels en vermijd het woord ‘nieuwsbrief’
- Geef goede super sterke aanbiedingen
Want die wil jouw lezer niet missen, zeker niet als je het alleen via de mail te weten komt.
- Maak de ontvanger wijzer
Natuurlijk willen we allemaal op de hoogte zijn van nieuws, vakinhoudelijke- of netwerkgerichte informatie.
- Zorg dat het persoonlijk is
Zet de naam van de ontvanger erin en verwerk in de tekst bijvoorbeeld ook de bedrijfsnaam.
- Breng de informatie snel en helder over
Het lezen is vooral leuk en de tekst zeker niet te lang!
- Maak een cliffhanger
Een knipoog naar de volgende keer of verder lezen op de website.
- Denk na over het design
Laat het ontwerp van je header, footer en uiteraard ook de rest van je mailing lekker eruit knallen.
- Maak het niet te goedkoop
Investeer in een mooi eigen format waar enkel en alleen jouw logo op staat.
- Meten is weten
Kijk eens naar wat het effect is van je mail. Hoeveel mensen openen de mail werkelijk, wie schrijft zich uit en is er doorgeklikt op de links. Super interessant en belangrijk om steeds weer de strategie te kunnen bepalen.
Laten we afspreken met elkaar dat we de wereld van digitale mailingen weer mooi en leuk maken! En daar helpen we je graag een handje bij, want samen kom je verder.